onsdag 16 november 2011

132 män - 24 kvinnor

Här om dagen hörde jag min stora idol Leif GW Persson säga att vi just nu har 156 livstidsdömda i våra Svenska fängelser. Av dom är 24 stycken kvinnor. Mina tankar började snurra och genast kom jag in på de människor som säger att "det sitter baaara invandrare i våra fängelser" eller "invandrare är kriminella, kasta ut dom". Jag är inte så förtjust i att dela upp människor i kategorier. Inte ofta intresserar det mig om en människa är invandrare, kvinna, ung, homosexuell eller kristen. Alla är ju i grund och botten människor och det är väl bara en slump vilket öde man möter eller var man föds och av vem och vad man blir? Visst, vissa saker kan man själv påverka men om jag vore blind skulle det genast bli mycket svårare att "se" vilken/vilka kategorier människor tillhör. Då skulle jag vara tvungen att lista ut det på andra vis. Vad har det här med livstidsdömda människor i svenska fängelser att göra då? Jo, vad jag undrar är varför det är så intressant om det sitter så kallade invandrare eller svenskar i fängelset (vad nu en invandrare eller svensk är per definition?)? Hur kan det komma sig att det inte är lika intressant att undersöka, reagera och kommentera högljutt varför det är sådan maximal skillnad mellan hur många män respektive kvinnor som sitter i fängelset, livstidsdömda? Det värsta straffet man kan få i Sverige. Varför reagerar man inte starkare på det faktum att män är mer kriminella än kvinnor? Det måste ju vara ett stort samhällsproblem för oss som kostar mycket pengar. Jag är inte mansfientlig, jag vill bara belysa att det finns fler infallsvinklar och att man ibland kanske fokuserar på sånt som sägs i media eller av andra som vill styra våran vetskap. Tänk på det. Var kritisk. Reagera. KVINNLIG FÅNGE - INTE LIKA VANLIGT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar