onsdag 30 mars 2011

Så du har tvåtusen i brallan?


Har tidigare inte brytt mig direkt mycket om lönestatistik mer än att se till att jag åtminstone ligger på medianen för lagom. Nu råkade jag få se mediansiffrorna för både män och kvinnor i min åldersgrupp, och såg att det skilde 2000:- i månaden rakt över. Naturligtvis så att männen ligger tvåtusen högre än kvinnorna. Men varför? Och varför säger jag naturligtvis? Jag fastnade helt i det. Varför hamnade jag på den lägre lönenivån bara för att jag inte har en penis mellan benen? Är det så krasst? Jag började försöka hitta logiska förklaringar:
Kanske är det så att....
...man som tjej har mens-avdrag. Jag menar man är ju tjurig minst en vecka i månaden....eller?
...kvinnor jobbar mindre än män? De är nog latare och mindre omhändertagande...eller..?
....kvinnor är sämre på att förhandla sig till lön? Det kan ju vara ett socialt experiment att sätta tvåtusen mindre i lön på kvinnorna för att hjälpa dom att förhandla bättre? Vi får ju skylla oss själva om vi inte förhandlar våra egna löner...eller?
...kvinnor är mer ekonomiska och inte behöver så mycket lön...vi klarar oss ändå..eller?
Faktum är att jag tycker alla dom här förslagen till varför vi kvinnor tjänar mindre än män är mycket dumma - lika dumma som det faktum att vi faktiskt har lägre lön. Jag kan inte finna en enda anledning till löneskillnaderna som finns mellan kvinnor och män. Två av mina elever och jag diskuterade om detta idag och vi funderade om man INTE skulle ha lönesamtal utan lämna in ett kort till arbetsgivaren med endast allt ansvar och de uppgifter man utför på sitt jobb. Så kunde arbetsgivaren sätta lön efter kortets information. För är det inte så det SKA vara?
Fantastiskt att en snopp är värd 2000 spänn! Uj Uj. Ni killar ska alltid ha så dyra leksaker.

2 kommentarer:

  1. Om den är värd sååå mycket tycker jag grabbarna ska jobba näck så vi får se lite av dom...

    SvaraRadera
  2. Kolla in denna sida.

    Har INGET med inlägget att göra :)
    Bye

    SvaraRadera